Paramotor super sport

Impressie van onze paramotor week in Italië van september 2021

Het lezen en begrijpen van NOTAMS

Het luchtruim in Nederland is druk en daarom is het belangrijk dat je weet waar je wel mag vliegen en waar niet. Gebruik bijvoorbeeld een vlieg app zoals FlySkyHy; je ziet dan in één oogopslag precies waar je wel mag vliegen en hoe hoog je daar mag vliegen.

Naast bovenstaande belangrijke informatie is het ook belangrijk dat je voor elke vlucht de NOTAMS (Notice To AirMen) leest. In deze NOTAMS vind je informatie over last minute waarschuwingen, zoals:

  • Evenementen waar het verboden is binnen een bepaalde straal en onder een bepaalde hoogte te vliegen.
  • Melding van vliegen met UAS’s (Unmanned Aircraft Systems, beter bekend als “drones”). Let op, die kunnen soms een kabel hebben. Wel zo handig om te weten.
  • Parajumpen (parachutisten) ter gelegenheid van een herdenking of evenement.
  • Nieuwe obstacles.
  • Locaties waar actief met een lier (winch) schermvliegtuigen en delta’s (aangeduid als “gliders”) opgetrokken worden.

Zie video voor uitleg over NOTAMs:

Promotie Ginkelse Heide 2017 (Evi)

Dit mooie filmpje is gemaakt door Evi in 2016 en laat perfect zien wat we in september 2017 weer mogen meemaken met zijn allen.

.

Leuk promotie filmpje Paramotorclub Italië

2 Maal per jaar gaan we in april en in oktober 2 weken naar Italie in de buurt van Fermo voor onze gezellige en leerzame paramotor opleidingen.
Als je wilt leren paramotor vliegen dan zijn dit de momenten om te reserveren in je agenda.

Leuke foto in Italie

Een dubbele fout in Limburg

Er komen steeds minder opmerkingen en klachten binnen over ongewenst vlieggedrag. Toch blijkt, mede uit persoonlijke gesprekken, dat de ernst van ongewenst en zelfs illegaal vlieggedrag niet altijd voldoende onderkend wordt.

Juist aan het begin van een nieuw en hopelijk mooi vliegseizoen is het een goed moment om een stukje bewustwording te creëren.

De algemene trend is gelukkig positief! 

Op onderstaande video kun je twee zeer laagvliegende paramotors zien.
Het bleek tevens, dat deze vliegers midden in de CTR van de luchthaven Maastricht vlogen.
De opnames van de vlucht zijn op 25 mei 2016 gemaakt.

Het is om diverse redenen van belang, dat we ons aan vliegregels houden.
Besef ook heel goed, dat het niet houden aan regels opgemerkt wordt. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en daarmee kunnen niet alleen foto’s en video’s gemaakt worden, ze kunnen ook direct op social media gezet, of op een andere manier doorgegeven worden.

Dit is uiteraard niet de belangrijkste reden je aan regels te houden.
Het vermijden van onveilige situaties, overlast, schade (dieren) zijn van hoofdbelang in deze.

Bedenk eens wat er kan gebeuren als op zeer lage hoogte met een paramotor van achter een bomenrij over vluchtgevoelige dieren als paarden en koeien komt vliegen.

Deze vliegers hebben niet alleen de vliegregels t.a.v. de minimum vlieghoogte overschreden, ze hebben ook zonder toestemming binnen de CTR van de luchthaven Maastricht (Beek) gevlogen.
De locatie lag tevens voor de aan/uitvliegroute van de vliegbasis Geilenkirchen.
Een CTR is ingericht om druk luchtverkeer onder leiding van de verkeersleiding te kunnen separeren. Het betreft klasse C luchtruim.

Ik heb mezelf de vraag gesteld of ik dit incident op deze manier in de openbaarheid moet brengen.
Een goede naam opbouwen kost veel tijd, een slechte naam heb je zo.
Vrijwel alle paramotorvliegers willen juist die goed naam verder op- en uitbouwen, getuige ook de onlangs opgerichte Paramotor Club Wright, die het onderling stimuleren en motiveren op verantwoord vlieggedrag hoog in het vaandel heeft staan.
Het overgrote deel van de vliegers baalt van het cowboy gedrag van de enkeling, die boven de wet denkt te staan.

Besef ook, dat je nooit anoniem vliegt in dit kikkerlandje.
Ik ben er van overtuigd, dat dit bericht ook de betreffende vliegers gaat bereiken.
Het zou deze vliegers sieren als ze contact me me opnemen.
Ik zou hen graag persoonlijk uit willen leggen, dat het vele werk, dat gedaan wordt om paramotorvliegen een plaatsje in de Nederlandse samenleving te geven op deze manier te niet gedaan kan worden. En tevens, wat de directe gevolgen zijn van deze vliegacties.

De toekomst van onze luchtsport hebben we zelf in de hand. Verpest het niet. Spreek elkaar aan op ongewenst vlieggedrag. Motiveer, stimuleer en daar waar nodig corrigeer elkaar.

Onze jongste paramotor opleidingsinstructeur

Gepubliceerd op 2 mrt. 2017

Mathijs van 11 jaar is onze jongste paramotor instructeur

Paramotor vliegen met de Witte Zwaan

 

Gepubliceerd op 5 dec. 2016

Flight of the Swans op woensdag 23 november 2016 om 11:46 uur.
Een paramotor vlucht met een Fresh-Breeze Thor 200 van Blokzijl naar Hilversum airport.
De witte zwaan vlucht is na gevlogen met behulp van Google Earth. De vlieg coördinaten zijn geregistreerd door de iPhone App Flyskyhy.

Rondleiding door onze Fresh-Breeze fabriek in Duitsland

 

Gepubliceerd op 26 feb. 2016

Een rondleiding door de fabriek van Fresh-Breeze

Paramotor vakantietrip in Italie 2015

Kijk naar een indruk van onze paramotorclub opleidingen in Italie in 2015.